Cennik usług copywritera?

Copywriter jest osobą, która ma za zadanie stworzyć odpowiednie, ściśle dopasowane do wymagań treści. Z racji tego, że jest to praca twórcza, często mamy problem z ocenieniem kosztów wynikających z prowadzenia współpracy z copywriterem. 

Sposoby rozliczenia z copywriterem

Z copywriterem można rozliczać się na trzy sposoby :

  • płacąc za wcześniej określoną ilość napisanych znaków,

  • ustalić stałą stawkę abonamentową, która wpływałaby na konto zarządzane przez copywritera regularnie,

  • uiszczając opłatę jednostkową za napisany artykuł, stworzony slogan, czy tekst reklamowy.

Wszystkie przytoczone przeze mnie sposoby mają swoje wady i zalety. Rozliczanie się na podstawie znaków tekstu ma sens w momencie, gdy mamy do czynienia z pojedynczym zleceniem. Płatność wtedy następuje jednorazowo nawet przy większej liczbie tekstów, co znacząco ułatwia proces rozliczenia.

Wprowadzenie stawki abonamentowej z kolei ułatwia prowadzenie stałej współpracy. Firmy bezpośrednio związane z copywriterem, zlecające jednakową ilość zadań np. w okresie miesięcznym, mogą uiszczać nie zmienną opłatę. Szczególnie ułatwia to prowadzenie wszelkiego typu blogów, czy prowadzenie kampanii marketingu szeptanego.

Wydawać by się mogło, że opłatę jednostkowa za dane zadanie i opłatę abonamentową można wrzucić do tego samego worka. Ja jednak rozgraniczam te dwa sposoby rozliczeń. Drugi jest rozumiany przeze mnie w ten sposób, że firma zlecająca zadania robi to w sposób nieregularny. Np. w maju copywriter otrzymuje do napisania 5 artykułów, a w czerwcu 15. W takim przypadku wprowadzenie opłaty abonamentowej jest krzywdzące dla klienta, dlatego lepiej jest umówić się na stałą kwotę za tekst, lub rozliczać się na podstawie ilości znaków.

Czy copywriter powinien mieć cennik?

Zdecydowanie NIE! Branża marketingu internetowego jest bardzo rozstrzelona. Wiele firm poszukujących copywritera narzuca swoje stawki. Są one na tyle zróżnicowane, że nie wiemy, jakie ceny będą odpowiednie. Dlatego dobrą praktyką jest elastyczne ustalanie cen. Copywriter rozpoczynający karierę w branży powinien dokładnie przemyśleć, jakie ceny za dany typ treści go interesują. Ile czasu i wysiłku wkłada w wykonanie zadania.

Kwoty, które sobie określimy nie mogą być jednak sztywne. Poruszajmy się w widocznych widełkach, aby klienci zainteresowani naszymi usługami mieli świadomość, że w pewnym stopniu jesteśmy w stanie się do nich dostosować. Dzięki temu zdobędziemy ich zaufanie i jednocześnie nie będziemy mieli wrażenia, że wykonujemy swoją pracę za darmo, lub pół darmo.

Podstawa wszelkich działań copywritera – umowa

Być może każdy jest świadomy tego, że praca w Polsce jest opodatkowana i wszystkie obowiązki nakładane na pracownika, czy współpracownika muszą zostać zapisane w umowie. Ja przypomnę jednak, aby nie była to zwykła umowa. Sporządzając z klientami umowę zawrzyj w niej nie tylko podstawowe dane Twoje, czy Twojego Klienta, kwotę wynagrodzenia, czy ogólny przedmiot pracy, ale również zakres Twoich obowiązków. Ma to szczególne znaczenie w momencie długofalowej współpracy nad projektami. Unikniesz dzięki temu dodatkowej pracy, za którą nie będzie przysługiwać Ci wynagrodzenie.

Copywriting jest pracą twórczą. Często trudno jest dokonać odpowiedniej wyceny danego zlecenia, czy zestawu zleceń. Najważniejsza jest jednak wyrozumiałość zarówno ze strony klienta, jak i copywritera.

Polecane wpisy :

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *